Saturday, March 31, 2012

syahadatul haq

Assalamualaikum :)

Sebuah penyaksian terhadap kebenaran.



Alhamdulillah, setelah lama menunggu daurah SH ni, akhirnya berpeluang jugak nak menerimanya daripada ukhti-ukhti yang hebat-hebat belaka tu. Pagi tu serius rasa hepi gila, bangun awal sambil sempak menikmati permandangan subuh masjid sayyida zainab yang cun melecun tu. Yela, sebab ada daurah yang gempak kot tajuknya. Dulu, semua orang asyik cakap pasal SH, sebab tu hati rasa berkobar-kobar nak pergi. Dan rasanya kegirangan semasa pergi tu tidak sama dengan selepas balik, apabila mengetahui realiti bebanan syahadah yang telah terpikul sejak kecil lagi.

Realiti bebanan syahadah? Apakah?

Aku tak tahu la kalau apa yang ak rasa masa daurah kali ni sama atau tidak dengan rakan-rakan yang lain, sebab manusia differs from each other, kan.

Syahadatul haq atau pengakuan sebenar terhadap kebenaran (: syahadah- tiada tuhan selain Allah dan Muhammad pesuruh Allah) ini sebenarnya adalah sebuah seruan yang disampaikan oleh Syeikh Abu al-A'la al-Maududi di India. Melalui seruan ni, beliau menjelaskan kepada masyarakat tentang dakwah Islamiyyah, dan cara pendekatan yang digunakan oleh beliau dalam berdakwah. Dan apa erti syahadah itu sendiri.

http://www.penamujahid.com/?p=735
===============================





Rasanya, kalau bercakap tentang isi kandungan daurah, memang banyak. Dan korang pun boleh dapat kat mana-mana website/blog tu pasal benda ni.

Tapi kat sini, ak just nak share tentang apa yang ak dapat.


Kalimah syahadah yang kita duk nyanyi-nyanyi masa sekolah rendah tu, ya Allah, kalaulah kita sedar tentang apa yang terkandung dalam syahadah tu; rasanya boleh menggeletar kepala lutut a.k.a patella kita ni sebelum kita nyanyi. Masakan tidak, ia mengandungi banyak perkara disebalik ucapan yang tak sampai dua perenggan tu. Kalimah syahadah bukan setakat mengimani bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan kerasulan nabi serta apa yang dibawanya (yakni kitab, rukun iman dan islam), malah ia lebih daripada itu. Kalimah syahadah juga menandakan kita adalah seorang mukalaf (pemegang beban), kerana once kita ucap kalimah ni, kita perlu MENYAMPAIKANnya kepada orang lain. Kerana itulah hak syahadah.

"Siapa yang mengucapkan syahadah, maka dia adalah daie' "

Faham tak maksudnya apa? Tak kisahlah korang ni bukan ustaz ke, cikgu ke, doktor ke, engineer ke, student ke, anak ke, ibu ayah ke, dll, kita memegang tanggungjawab untuk menyampaikan itu, kerana term daie' (pengajak/penyampai) itu tidak pernah terletak boundaries pada sijil universiti agama/ sijil SPM/ umur/ jantina ke hape. Yang penting, bila kita dapat sesuatu, itulah yang kita kena beri. Dapat, share.


Kamu adalah umat pengantara

Ha..yang ni lagi satu yang memang menusuk hati.

Dan kami jadikankanmu (wahai umat Muhammad) satu ‘umat pertengahan’ , supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (sebagai SAKSI, tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatanmu. (Al-Baqarah: 143)

Kita adalah pewaris para anbiya' kerana dengan secara rasminya kita telah memegang title Islam itu sendiri. Orang lain mesti kata, " Eh, mana boleh. Bukan ke pewaris para nabi itu ulama' ? Ha..jangan nak buat bid'aah pulak ek. " Ulama' tu kan maksudnya orang yang berilmu. Gaya macam korang ni tak berilmu je. Haishh.

Kerana perjuangan Rasul kita menerima Islam. Islam datang dari Allah dan disampaikan kepada manusia melalui Nabi. Nabi dipertanggungjawabkan untuk menyebarkan Islam kepada seluruh umat manusia. Dan Allah sendiri menjadi saksi bahawa Rasulullah telah menyampaikan amanahnya. Dan umat islam serta kewujudan negara-negara Islam telah menjadi bukti perjuangan baginda. Akhirnya, sampailah islam kepada kita. Dan lepas tu......?

Siapa pulak saksi dan bukti kita...?

Dihadapan Allah nanti kita akan ditanya tentang apa yang telah diperlakukan dengan dua kalimah syahadah itu. Adakah hanya diperkongsikan dengan dinding 4 muka di bilik atau dengan masyarakat. Dan tidak mustahil juga di akhirat nanti, ramai kenalan kita meminta 'hak' syahadah itu daripada kita. Tak kisah lah dia tu islam or non-muslim. Islam= kerana tidak diterangkan realiti syahadah. non muslim= kerana tidak diberikan peluang mempelajari erti syahadah.


ramai lagi ni yang tak tahu kalimah syahadah


Nak ke nanti tetiba kat akhirat, auntie Leong jiran sebelah rumah melaung,

"Allah, budak ini langsung tidak pernah cakap pasal Islam dekat saya, tidak adil lah kalau dia masuk syurga camtu je! "

takpun kawan satu kolej menahan,

"Dia ni kawan aku masa kat kolej dulu. Takde pun dia cakap yang sebenarnya syahadah tu macam ni...."

eeee... sanggup ke?



Banyak aje cara nak tunaikan syahadatul haq ni. Melalui perbuatan atau perkataan.

contoh melalui perkataan.


-------------------------------------------------------------------------------


Okeylah. Dah berserabut? Meh saya buat satu analogi.

Bayangkan kat kolej korang ada satu kedai makan (nama: Kedai Makan Pak Dolah) yang baru bukak. Memang pergghh, umpphh, sedap aaa. Murah pulak tu. Then, tak ramai pun yang tahu kecuali anda. Kedai-kedai makan lain yang available dekat-dekat dengan kolej korang semuanya mahal berhantu. Ditambah pula, pada masa itu, ramai yang papa kedana kerana duit belanja bulanan sudah hampir habis. Maka ramailah yang makan megi cup setiap hari, sedangkan anda mampu makan nasi goreng kat kedai  Pak Dolah tu dengan harga yang sama dengan megi cup tu. Selepas beberapa minggu, ramai di antara rakan anda yang sakit perut sebab asyik bertahan makan megi yang kurang khasiat tersebut.

Tidak kah anda rasa jahat yang anda itu jahat; sehingga menyebabkan ramai sakit perut. Sedangkan anda boleh je suggestkan kedai makan Pak Dolah tu kat kengkawan anda. Akhirnya, bila mereka mengetahui realiti kewujudan kedai makan tersebut, semua orang menyalahkan anda dengan berkata,

"Sebab si Leman tulah aku kene tahan wad seminggu sebab sakit perut. Bukan nak cakap ada kedai makan murah kat sini..."


".......dia patut tanggung bil hospital aku wehhh...."


Faham ke? Same goes to realiti syahadah.

Abu A'ala al-Maududi berkata, alangkah indahnya jika semua orang menunaikan hak syahadah ni, serta menyedarinya dan mempraktikkannya dalam amalan seharian. Rasanya, nescaya tak akan ada orang jahat kot. Dunia akan aman.

…Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya?.. (Al-Baqarah: 140)


Janganlah jadi saksi bisu. Tunaikan hak syahadahmu!



No comments: