Saturday, April 8, 2017

Imaan is Sabr


Assalamualaikum

Bila kita bercakap tentang sesuatu perkara, any statement atau pendapat terutamanya, sudah pasti kita akan diuji untuk kekal dalam statement kita tu. For example bila kau kata medik tu best. Yup masa cakap tu memang best, tapi along the way kau akan selalu je jumpe dengan pelbagai cabaran yang kadang2 mampu deviate kita daripada perasaan yang awal berjumpa dengan medik tu.

Ataupun, ok kita tak payah pergi jauhlah. Contoh paling common ialah bila kita baru kenal someone yang kita rasa first impression kita pada dia adalah, dia memang macam malaikat. Pandai, cantik, baik, sasa, berakhlak terpuji. Kita mula merasakan kemanisan berkawan kerana memang benar sepanjang berkenalan bersamanya, banyak benefit 2 hala yang kita peroleh. Give and take gitu.

Dan tetibe bila kita mula kawan dengan dia dah lama sikit barulah datang khabar angin mengatakan dia begitu dan begitu, mula-mula kita tidak mempercayainya, sampailah satu masa pecah tembelangnya pada waktu-waktu kritikal hidup manusia for example kat mesir ini ialah semasa musim peperiksaan. Kita rasa malas dah nak praktik benda baik kat kawan yang sama, menjadikan kita lebih banyak menuntut daripada memberi.

Eh tetibe rasa macam example ni jauh dari mesej asal.

Apa yang cuba disampaikan dekat sini, sememangnya dalam setiap apa yang kita yakini atau percayai, pasti akan datang masa ia diuji dengan pelbagai jenis tarikan dalaman dan luaran yang menggoyahkan keyakinan kita. Kerana itu, dalam keteguhan prinsip, kita sangat memerlukan kepada;

Sabar

Sabar untuk kekal meyakini segala apa yang melanda sepanjang perjalanan
Sabar untuk kekal memanifestasikan segala apa yang diyakinkan
Sabar untuk menunggu outcome yang diharapkan

Iman adalah sabar, ya ia memang adalah sabar yang besar. Bersamanya juga perlu disertakan syukur, merasakan berpada dan cukup dan 'blessed' dengan setiap inci benda yang diperolehi. Melepaskan perasaan 'menuntut hak' dan 'tamak' yang memakan diri.

Oklah sampai sini je dah lama tak menulis rasa makin lama makin jadi orang yang blur nak luahkan perasaan secara berseni

(selama ni berseni ke pun btw luls) 

No comments: