Wednesday, August 15, 2012

Perubahan & of Him

Geek. Title yang kontroversi :P

Haha. Hai :)

Ramadan bakal melabuhkan tirainya, dan dalam beberapa hari lagi anak bulan Syawal bakal menampakkan sinarnya (walaupun anak bulan takde sinar, saya maklum.) Kalau dahulu, sekarang ini adalah masa paling kritikal untuk insan-insan bergelar mak/makcik/nenek/mbah ect ect. Risau mengenangkan itu ini yang belum siap. Ketupat, rendang, kuih raya, langsir, baju, karpet, ya ya ya, memang sangat banyak. 

Manakala, malam raya pula adalah waktu terbaik bagi kanak-kanak untuk pesta sakan. Pesta apa? Main mercun la opkoss.

Maka, tinggallah golongan ayah/pakcik/atuk yang pergi ke masjid untuk solat isyak berjemaah buat kali yang terakhirnya menggunakan sisa semangat yang terlatih pada bulan Ramadan. Mungkin juga terakhir kalinya untuk tahun itu. Sebab di rumah semua golongan wanita sibuk bekerja hempas pulas untuk siapkan juadah raya. Takde ruang kan nak solat jemaah ramai-ramai kat rumah, so solat la kat masjid.

Maaf, tapi rasanya itu antara realiti yang berlaku dahulu di sini. Mungkin juga sekarang. Entahlah.


*off intro sebentar*

Sungai Besar merupakan sebuah pekan kecil yang terletak dalam daerah Sabak Bernam, nun di hujung pantai utara Selangor. Dua jam perjalanan dari ibu negeri Selangor, daerah ini terkenal dengan jolokan Jelapang Padi Selangor kerana keluasan sawah padinya yang amat luas (dan chantik, opkoss laa. tengok jela citer Nur Kasih tu kann). Nama Sungai Besar mungkin diberi kerana wujudnya sebatang sungai yang sangat panjang --daripada Parit 12 Bagan Terap sampailah ke muaranya di Bagan Cina, Pekan Sungai Besar. Sungai yang panjang inilah sumber utama pengairan padi di sepanjang Parit 1 barat-timur sampailah ke Parit 12.

Penduduk berbilang kaum di sini kebanyakkan terdiri daripada pengusaha sawah padi, pekebun sawit, kelapa, peniaga, nelayan dan lain-lain. Jemput la datang, boleh beli kerepek pelbagai perisa murah kat sini.

*kembali*


Kepadatan penduduk yang kecil di sini menjadikan kami mudah untuk bertemu kenalan di mana-mana jua. Mobiliti pun mudah, pusing pekan naik basikal pun amek masa tak sampai sejam. Kecuali untuk pengangkutan ke luar daerah agak terhad sebab tak banyak bas/teksi/lrt-komuter-apetah-lagi datang ke mari. Oleh kerana itu, sebarang aspek perubahan mudah dikesan dalam masyarakat.


Contohnya: fenomena corak baju raya. Kalau time tu tengah femes baju stail tu, pergh, semua kedai jual corak yang ala-ala sama. Kesannya, masa raya nanti lagi pergh. Ramai orang pakai baju nak dekat lebih kurang sama je. Sebab balik-balik kedai yang orang pergi pun tang tu je la kan. Tak kurang juga ada kes yang terkejut sebab baju sama kain masa jamuan aidilfitri kat hostel dulu.


Err, contoh mungkin tak berapa nak releven dan terlalu tak spesifik. maaf. tapi statement tu siyesli lah benar.


Jadi, bercakap pasal baju, alhamdulillah satu perubahan yang agak mengejutkan namun menyenangkan berlaku di mana baju-baju-labuh-stailo-syariah-compliant dijual merata-rata di sini. Kedai busana muslimah tumbuh bagai cendawan disiram air mineral; mengalahkan fesyen baju kecik adik yang cukup bermaharajalela sewaktu zaman sebelum ak merantau dahulu.

Bebudak kecik mula suka pakai baju t-shirt labuh compared to baju t-shirt biasa. Dan lagi besh, mudah untuk melihat wanita berpurdah di sana sini. Program-program membina jiwa islam pun subur dianjurkan sama ada di masjid mahupun di sekolah-sekolah. Masjid aktif dengan ceramah dan pengisian, setiap pagi kami mampu dengar tazkirah daripada speaker masjid.

Malam-malam terawikh pun tak macam dulu. Makin lama semakin ramai.


Perubahan yang menyenangkan.


Senyum. Bila naik kereta dengan una, tengok masjid makmuriah sesak dengan kereta meskipun time tu waktu asar.

Allahu akbar.


........................................................................


Of Him.

i, kinda miss Him a lot. siyesli.

Hari tu before masuk kilang buat kuih raya petang hari; i hanging out comel-comel dengan ex-bebudak-sekolah dengan beberapa senior daripada mesir sendiri. i'd got to know new sis daripada tanta, kak ain, dan seorang daripada UM, kak nasuha. Diorang sangat baik, dan sweet. We'd do some sharing; bersama kak liza lao shi sebagai ketua :P

Dan, bersembang dengan kak ain, rupa-rupanya kitorang ada feeling yang sama. We do miss the biah in egypt, ya know! Here, we have to fight even harder for our own sake. Ia lebih senang untuk bergerak dalam keadaan suasana yang membantu dan saling menyokong macam kat sana. Di sini, we have our own limit to move with. Family, surroundings, ect ect.

Pastu, tiba-tiba teringat akak naqibah cakap. Iman tu, kita punya. Tak sepatutnya dia naik hanya bila ada usrah, hanya bila ada kelas tafaqquh bebanyak, hanya bila ada tazkirah pagi setiap sabtu dan isnin macam kat unibersiti. Bila takde semua tu, dia jatuh drop down tembus bumi. Gitu?

Aih, lemah la manusia kalau camtu.

"Hmmm, awak, awak tahu kalau sahabat semua macam tu, takkan Islam hidup di madinah, takkan Islam hidup kat andalus, kat eropah, sebab sahabat still kuat even diorang jauh dari Rasulullah. sebab core iman diorang kuat. Pegangan diorang teguh. Sekali dapat, genggam habis-habis. Campak kat mana-mana pun hidup. Subur. Malah menyuburkan." Pernah seseorang menegur sebegitu.


Sobs. Berazam untuk menjadi mukmin yang imannya tak bergantung hanya kepada itu itu.



Jika di kawasan anda kurang/tiada majlis/sumber yang mampu membawa anda kepada mengingati Allah -menipu gila takde an. Internet laju cam kuda bersayap. Here is a great suggestion. Wear on your 'kacamata Islam'. Immediately.

Ka-ca-maa-amenda uh?

'Kacamata Islam' is a ohsem device yang takpayah nak beli kat mana-mana, korang memang dah ada by yourself, apa yang perlu buat just tinggal nak install dan keep in on always je. Melihat dunia ini dengan kacamata Islam. Means, segala apa yang korang lihat, just relate it with the Almighty Allah dan good ibrah either the thing is bad or vice versa. Lihat, dan ambil pengajaran.

Walaupun melihat orang tidur (adik tengah tidur kat depan ni :D). Dalam al Quran ada sebut pasal tidur:

Dan kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat, Dan Kami menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi), Dan Kami menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) masa untuk mencari rezeki.  
(An-Naba’: 9 – 11). 

Allah memegang nyawa (seseorang) pada saat kematian mereka, dan nyawa (seseorang) yang belum mati ketika dia tidur; maka Dia tahan nyawa (orang) yang telah Dia tetapkan ajal kematiannya, dan Dia  melepaskan nyawa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sungguh pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi kaum yang berfikir. 
(Az Zumar: 42)



Comel je kan?


............................................................................................


Masa ihya ramadan dahulu, ummu atifah pernah bagi satu soalan.

"Siapa boleh jawab macam mana dia boleh tahu yang dia sedang bercinta dengan Allah?"


"............"


Diam. Nasib baik takde cengkerik, kalau tak mesti dah bunyi krik krik :P


"Tanda seseorang bercinta dengan Allah ialah bila dia rajin melakukan perkara yang sunat."


"Gulp."

8 comments:

MFR said...

Bila takde usrah dan etc, tarbiyah dzatiyah je lah yang diharapkan.
Kalau tak K.O la.

harumaki said...

betuuuuuul!

KID said...

Ingat tak Abang Mus'ab kite yg dicampak begitu je oleh Nabi Muhammad ke Madinah bagi menyebarkan Islam? cool j die..uhh

harumaki said...

kannn. sampai tiap pintu xde yang tak terketuk untuk diajak kepada Allah.

BiruGirl said...

dah x jd silent reader ~ hehe :D best ?? nak brcinta ngn ALLAH gakk ?? ;D sronok ~

harumaki said...

JOM! cinta Allah itu luas, jika Dia mencintai kita, nescaya satu dunia dan seisinya akan sayang pada kita :)

huuu, silent reader dah balik cuti nampaknyaaa :DD

harumaki said...
This comment has been removed by the author.
BiruGirl said...

trharunyeeRRR ayat ~~ yepp ,, moga ALLAH dan seisi dunia kasih ,, amin ^_^ n smoga org yg tlg agma ALLAH mcm k.bila n k.una ,, ALLAH akn tlg mereka .. amin ya Rabb ^__^

yepp .. dh cuti dh ,, rye n trial bkal mnjelma =_='