Friday, March 21, 2014

Chicken Mozzarella tepi taman

Assalamualaikum.

March going to end, April will come sooner.

Satu budak, pada umurnya baru mencecah 18 tahun telah berpijak pijak di tanah yang bukan kelahirannya, malahan amat jauh sekali. Padanya tiada rasa loneliness atau homesickness, kerana dia tahu inilah pilihannya. Jika ada rasa itu cuba dibuang jauh-jauh sekali, namun kadang-kadang ada masa yang tidak tertahan rasa sunyi;

Hobinya adalah untuk berjalan seorang diri kemana-mana sahaja. Melihat dunia, berfikir tentang apa yang perlu dilakukannya sehari-hari. Taman di tengah universiti menjadi saksi. Rumah bukan obsesi pada masa itu. Maka inilah rutin harian budak itu selepas habis kuliah sehari-hari.

Berjalan sendiri atau;

Melompat ke rumah orang lain.

Pada saat seperti itu, dua kali. Yep, dua kali kejadian ini terjadi. Sedang budak itu berjalan seorang bersama earphone di telinga memutar pelbagai lagu memori lama, saat itu juga ekspresi berubah teruja apabila melihat kilasan seorang insan dikenali beberapa bulan lalu yang juga sepertinya, sedang itu dia menancap permandangan taman universiti sambil menikmati makanan tengahari.

"Kak Husna!"
Berlari teruja.

Orang yang menyambut tidak teruja, hanya ada senyuman kecil dibibirnya. Bukan kerana dia tidak peka, tetapi itu memang dia. Kool jeeee. Kak Husna ketika itu masih di tahun lima. Terus dihulurkan makanan yang ada ditangan. "Chicken Mozzarella, awak nak?"

Ngeh. Ajakan wajar disambut bahagia.

Dua kali scene yang sama berlaku. Pada tahun yang sama. Dalam suasana yang kuning (petang kot time tu.) Kini kak husna dah nak balik bfg. Suatu drama yang pernah termimpi masa tahun dua dulu. Untuk menghantar beliau pulang di airport tapi nampaknya tidak kesampaian.

Live well, kak husna. You shall be my lovely nenda in dnt forever.




5 comments:

Kak N said...

so sweet;)) kak Husna dah baca ke ni?? :D

haru_maki said...
This comment has been removed by the author.
haru_maki said...

sapeee pulak kak N nii haha xD

haru_maki said...

sapeee pulak kak N nii haha xD

haru_maki said...

sapeee pulak kak N nii haha xD