Sunday, December 31, 2017

Never underestimate someone's potential

Bila sembang dengan ayuni, aku boleh rasa aku ni macam jenis makcik makcik konservatif. Semua tak boleh, itu salah, ini tak tepat.. bla bla bla. Haha. Tapi bila berhadapan dengan lautan manusia bermacam jenis, aku jadi kaget. Sebab manusia bukan robot, each of them ada keunikan sendiri yang dibentuk hasil gabungan pelbagai faktor kehidupan. Even setiap seorang anak yang datang daripada keluarga yang sama pun berbeza perangai dan cara fikir, apatah lagi manusia yang berbeza keluarga, negeri, sekolah, budaya, bangsa, dll.

Kepelbagaian itu satu rahmah btw. Takde lah hidup ni bosan. We should enjoy this dan jadikan benda ni satu bentuk kekuatan. Diversity is a bless.

Dan benda ni mengajar kita lebih berhati-hati bila nak respon to people rasa takut salah bagi pandangan. Dan bukan cakap based on apa yang hati nak cakap je.

Ok sambung cerita kisah ke-makcik-kan kite ni.

Sampailah waktu kita dah jadi senior, barulah lebih yakin. Sebab dah ada pengalaman. Takdelah bercakap hanya based on assumptions. So benda nilah yang aku try buat setiap kali pergi ke various meeting dan sembang-sembang antara orang. Cakap based on apa yang kita rasa dan lalui, dan bagi pandangan mengikut pengalaman diri. 

Tapi sebaliknya pulak berlaku. Bila kita bercakap mengikut pengalaman diri, kita selalu rasa flow orang tu akan jadi macam flow kita juga akhirnya, tanpa mengira faktor perbezaan kemampuan, suasana sekeliling yang kian berubah dek zaman, faktor peluang dan halangan yang wujud, yang mungkin berbeza dengan apa yang kita lalui, walaupun bezanya hanya setahun.

Kita rasa dia mampu, sebab dulu kita mampu. Dan yang sebaliknya juga..

Rupa-rupanya tanpa sedar aku dah jadi makcik konservatif. Haha.


Beri peluang pada yang lain. Guide mereka mengikut pengalaman kita supaya dia tak pijak lubang yang sama dua kali. Tapi bukan bermaksud kita tak bagi dia lalu jalan yang sama. Cuma ajar, bila jumpa lubang tu, try lompat atau fill something so that dia boleh lalu dengan selamat, dan reach destinasi yang kita gagal capai itu.

Betapa ramai sebenarnya orang yang aku sendiri jumpa dalam hidup yang pendek ni, dia bermula sebagai seorang yang lain, tapi entah kenapa dan macam mana, in the middle dia berubah, and end up menjadi orang yang lebih hebat daripada orang sekeliling dia. Like a snap, gitu je. 

Aneh sangatt

Dan ada juga yang sebaliknya.

So never underestimate someone's potential. Allah knows him better, so kita kena doa banyak-banyak supaya semua orang ditemukan dengan jalan yang dia boleh berpotensi penuh dalam hidup ni. Sebab kita pun bukanlah kekal ok selamanya. Banyak sangat halangan dalam kehidupan ini yang menyebabkan kita kena berhati-hati sepanjang pendakian.



1 comment:

Syahira. said...

Makcik bawanggg 😅