Tuesday, April 23, 2013

jangan baca



aahhh. nak lari nak lari nak lari lalalala~


Aku nak ego tapi aku tahu tak baik kalau camni.
Maka
Aku nak marah tapi siyeli aku tahu aku yang salah.
Maka
Aku nak lari tapi aku tahu akhirnya aku yang rugi
Makanya,

Face the music.


Sila padam api dengan air, bukan dengan api.



.................................................................................



Macam kelakar, sebab baru je sama-sama tadabbur surah an-Nas, tetiba datang pulak rasa yang macam ni. An-Nas menceritakan perihal Allah sebagai tempat pergantungan kita, dan cabaran tu akan sentiasa datang daripada nafsu (waswas) dan hasutan syaitan (dalam bentuk jin dan manusia.) Dan kami telah bersepakat yang segala kejahatan dan kemalasan dan ke- ke- yang dilakukan selama ni bukannya sebab tak tahu benda tu salah, tapi sebab hati jahat tu lagi kuat dari hati baik, maka berlaku apa yang telah berlaku. 

Hmph,



Masalah betul manusia aku ni. Pastu, ada lagi. Allah dah cakap dah dalam surah As-Syams;

"Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan jalan ketaqwaan.
Sungguh beruntung bagi orang yang menyucikannya (jiwa itu);
Dan sungguh rugi bagi orang yang mengotorinya."
(91:8-10)


Aku tak beriman ke dengan surah An-Nas ngan As-Syams ni? Sebab masa aku marah, aku rasa nak marah, bukannye nak pujuk hati dengan istighfar/baca surah ni. Instead, rasa nak meletup keluar tu yang datang dulu. Padahal dalam hati dah fikir dah, "eh, baik aku senyap je". Tapi still marah tu yang keluar huwaaaaaaa.

Drop down to earth. 


Tapi, instead kalau kau perli, boleh tak kau motivate?

2 comments:

aina nazurah said...

tak dapat muka comel bella marah :)

Senyum banyak-banyak masa marah. ^^.

..::NaBiLaH SoLeHah::.. said...

erm,tu la...lebih baik motivate dari perli2 kan kak..kadang2 dari nak thn marah jadi mrh sbb,teguran melalui perli menghangatkan kemarahan...hehehe :D jhtnye kite.. astaghfirullah.. padahal diri kite yg x tahan teguran kot.-_-