Friday, February 20, 2015

A thousand years

Assalamualaikum

Berlalu lagi satu minggu yang hectic. Sejak duduk dalam DnT ni memang tidak ada satu minggu pun yang dirasakan kosong, yang jenis tak-tahu-nak-buat-apa. Jika ya pun, semasa bermula cuti summer/akhir cuti summer. Sebab, sentiasa ada benda yang hendak difikirkan, sentiasa ada orang yang hendak dimuayasyahkan, sentiasa ada buku yang perlu dibedahkan. Cuma satu sahaja benda yang berlaku normally is, keengganan kita nak mensyaghalkan dan mendisiplinkan diri untuk melaksanakan semua perkara tersebut sehabis daya kita. One thing yang saya rasa kena ambil port (ambil berat). Kebiasaannya, benda tu akan tangguh-tangguh sampailah ke masa hujung sekali di saat semua benda kena submit. Lepas tu keluarlah segala jenis keluhan berbentuk raksasa. Huwarghh.

picture credit to a website

Kenapa tajuk macam tajuk lagu nih? Sebab tengah pasang background music guitar fingering lagu ni. So layan jelah ye.


So what should you do if ada problem yang sama macam ni? Senang je, it just: TRY MAKE YOURSELF DISCIPLINE AND BE RESPONSIBLE UPON ANYTHING YOU INVOLVED IN. Bangun, Allah sendiri cakap dalam KitabNya, "Berangkatlah dalam keadaan ringan mahupun berat." So you have to do it. Dan along nak buat kerja tu memang la kadang-kadang susah, sebab macam-macam cabaran mungkin bakal keluar umpama raksasa yang menunggu di tepi jalan. Jadi, just be positif dan cari support system yang boleh motivate kita along the way, okay?

Dan yang paling paling paling penting, jagalah mutabaah amal sebab antara sebab terbesar kepada kemalasan itu mungkinlah syaitan yang ada kat kanan kiri depan belakang atas dan bawah kita, yang tetap setia sejak azali nak deviatekan kita. Even untuk bangun tidur pun diorang boleh kacau, apatah lagi dalam benda-benda besar yang kita perlu selesaikan. Mohonlah pada Allah perlindungan daripada mereka, dan selamat menjadi orang yang baru setiap hari, yang lebih baik daripada sebelumnya!


Sekian.

No comments: