Friday, November 6, 2015

Enchanted. Sort of

Assalamualaikum



Menjadi impian aku sejak start masuk medical school untuk pursue specialist or any deeper level in pediatrics. Sebab apa? Takde special reasons, just sebab semorang duk kecoh share dia teringin nak jadi apa lepas habis med school dan kerja nanti, so menjadi pakar kanak-kanak adalah antara benda pertama yang terlintas di benak fikiran. Mungkin sebab aku suka nak care pasal budak, tapi takdelah penyayang ala-ala mommy sangat pun. Kawan-kawan ramai yang nak jadi pakar OnG muslimah, antara benda yang sangat penting dan diperlukan dalam lapangan medikal di Malaysia; namun aku tak tahu kenapa hati aku tak pernah terdetik untuk ke arah sana. Btw, semua orang pun ada peranan masing-masing so let us just do the best in whatever we're doing.

Plus, kita tak pernah akan tahu apa yang patut kita jadi selagi mana kita tidak ada pengetahuan, dan pengalaman dalam bidang tersebut, so sila stay tuned with me nanti lepas habis round pediatrics ni adakah masih saya mahu meneruskan impian saya ataupun tidak. Anyway, menjadi seorang doktor adalah impian tunjang saya, selagi mana kita boleh berbakti dan memberi khidmat based on kepakaran kita, itulah kepuasan yang paling best.

Jadi, tajuk post ini adalah berkisar tentang seorang master student yang baru aku temui pagi tadi di hospital kanak-kanak Abou Risy. Cerita bermula apabila kami budak melayu yang terkebil-kebil nak bertanya perihal kelas pada s/u yang menguruskan segala hal berkenaan dengan round pediatrics ni. Adeh, dah 5 tahun pun masih tak fasih. Lalu aku pun terus la refer pada seorang doktor egyptian ni tentang ke mana harus kami refer untuk hal berkaitan round ni. Sebab orang yang duduk di meja secretary tu lelaki, so kami cam sort of tak convinced lah, betul ke dia ni secretary. Biasanya secretary kan perempuan.

Lepas tu nampak kitorang ni duk terkebil-kebil, bangunlah seorang doktor lain ni tanya apa yang kitorang mahu dan tolong translate kan pada secretary. Dan futher sembang dengan dia, apa yang dia buat kat sini, rupa-rupanya dia master student dari sudan. Belajar kat egypt sebab dia kata dental pediatrics kat sini sangat strong, lagi pun dekat dengan negara dia, boleh back and forth lebih mudah, just 2 jam je daripada sini. Memang dengar cerita pun pediatrics kat kasr el-ainy ada doktor-doktor power yang bertaraf dunia. Yang jenis jarang ada orang pakar part tu kat negara lain, tapi ada di mesir ni. Jangan main-main.

So kitorang pun sama-sama lah tunggu kehadiran head of department (hod) nak tanya beberapa hal pasal kelas kami, dan sementara menunggu itulah dapat sembang-sembang siket dengan dia. Dia nak jumpa hod untuk sahkan proposal research study dia. What make me enchanted is, dia selalu sangat senyum, nampak budak dia pergi acah-acah siket, walaupun dah lama tunggu, tapi takde pun nak rushing or fight fight nak masuk dulu dalam bilik hod macam arab lain. Siap jemput kitorang masuk dulu. Padahal sebelum tu aku baru bercadang nak rempuh masuh gak (konon boleh menang) sebab memang perangai arab kat sini macam tu. Who's louder and faster, wins. Takdenye nak main common sense nih, tak dapat.

Tapi tu lah, ke mana ihsan kita? Hmmm. Kalau kita buat macam mana yang diorang buat, then sama jelah taraf kita dan mereka kan. Tak payah nak menyampah-menyampah kalau kita pun sama-sama buat.

Itu sahaja, melihat kakak tu buat aku rasa memang doktor pediatrics manis-manis eh muka diorang? Mungkin sebab asyik jumpa anak-anak syurga. Suci bersih.

Dan

Selalu enchanted tengok orang-orang yang istiqamah ni
Sebab bukan mudah nak maintain buat amal tu, maintain perangai murni tu sampai ke akhirnya

 فوالله لا يمل الله حتى تملوا‏"‏ وكان أحب الدين إليه ما داوم صاحبه عليه‏. 
"Demi Allah, Allah itu tidak bosan --memberi pahala -- sehingga engkau semua bosan -- melaksanakan amalan itu. Adalah cara melakukan agama yang paling dicintai Allah itu ialah apa-apa yang dikekalkan melakukannya oleh orang itu - yakni tidak perlu banyak-banyak, asalkan langsung terus." (HR Bukhari Muslim, Kitab Riyad As-Solihin, Hadis 142)


Doakan kitorang nak start round baru ni. Semoga mudah semua perkara, ameen.



No comments: