Friday, May 5, 2017

Random #8

Assalamualaikum

Orang kata kematangan dilihat daripada cara dia bertindak dan memilih keputusan. Minggu lepas merupakan birthday seorang junior yang sangat dikagumi, dan end up kite salah sebut umurnya sebab merujuk kepada umur sendiri yang disangka baru 23, rupa-rupanya dah 24. Well, dah 24 dah. Tetapi baru-baru ni berhadapan dengan satu situasi yang mengantoikan diri yang sebenarnya kite ni sangatlah tak matang dan tak professional.

But then macam mana nak jadi matang, tak letak emotion sendiri first, bertindak mengikut situasi dan bukan hayun kaki ikut mood sendiri?

-_-

Sebelum ni kite percaya that our life is about ourself, sebab sangat beriman dengan kisah keldai-bapa-anak yang kite tak boleh ikut sangat apa yang orang cakap sebab the end it is ourself yang matters untuk diri kite. Means, ke mana  kita nak pergi dalam hidup ni, nak jadi apa, apa kontribusi kita pada orang lain. Orang boleh cakap boleh komen boleh berpendapat, tapi akhirnya kita yang kena act. At the end orang still akan tengok pada hasil kita.

Tapi duduk dalam tarbiyah mengajar aku erti selfless
dan erti mengalah (sometimes)


Yang di mana dalam certain situasi kite memang tak boleh letak emotion kita dihadapan, sebaliknya bertindak properly mengikut situasi.

Tapi macam sakit je.

Tapi apa je yang akan kita peroleh pun kalau kita mengikut emosi pun. Puas hati kat diri sendiri then end up break hati orang lain

Akhirnya tak tenang jugak

"Alangkah indahnya jika malam kita dihiasi sadaqah
Dengan perbanyak maaf buat sahabat" -pkshol

Yes, aku tengah dalam perjalanan belajar untuk hidup bersama masyarakat dan belajar untuk menjadi proper dalam semua hal. Tidak terlalu selfish, tidak terlalu baik sampai kena pijak, ada prinsip dan bukan lalang, dan sentiasa ada kontribusi dan amal yang menghidupkan,


No comments: