Tuesday, May 9, 2017

Rezeki yang telah ditentukan, rest assured

Assalamualaikum

Sometimes it's a bless bila wall fesbuk kita, twitter dan instagram kita dipenuhi dengan friendlist yang mampu benefit kita dalam beberapa hal, either it abt latest updates tentang dunia/self, perkongsian pengalaman, pendapat, dan sebagainya.

So ini tentang satu post instagram (kot) yang sangat menjentik rasa hati

We knew each other like a year ago when they went to egypt for a trip. Akhawat ireland. Berjumpa secara tak sengaja di sq (nama sebuah ri kat sini), masa ramadan. Time tu baru tengah bersiap tunggu akhawat lain nak gerak ke masjid ufo, dan diorang pulak tengah balik dari manentah dan esoknya nak pergi fayyoum (summer summer gitu, ramadan pulak tu -_-" dahsyatt )

Tak kenal dalam pun, tapi tahu diorang ambil medic jugak dan suprisingly kitorang sama umur, eventhough nampak mereka macam lagi matang.

So after 3 month

Kitorang berjumpa balik kat 'ala-ala summer camp' konsisten 2016, sama group pulak tu

Dan masa balik semua org exchange la account fb insta bagai

.........


Last 2 weeks (kot), sorang kawan dia (bukan dia pun) share satu gambar

Gambar orang tengah bersiap ikat kasut kat tepi tangga, sambil baca notes sebelum keluar pergi. Ada exam lah kot. Dalam description tu tulis "effah pesan kita study ni just peluang utk kita beramal since semuanya Allah dah tetapkan sebelum kita lahir lagi." tambah ayat "bukan engkau yang melempar ketika engkau melempar, tetapi Allah yang melempar.."

Ayat daripada surah al-anfaal, no 17


For that short while, apa yang terlintas kat fikiran aku ialah "subhanallah powernye akhawat ni beriman dengan qada qadar sangat2 dalam time-time exam gini". Well maybe actually everyone does, mebi sebab aku terasa aku terlupa fakta tu kot kebelakangan ni memandangkan frekuensi exam yang agak kerap. so it kind of lintasan yang deep lah dalam hati ni.

Exam
Atau kerja
Atau apa-apalah peluang dan rezeki

Semuanya Allah dah tulis sejak kita masih belum bernama

Jadi apa yang kita tengah buat kat atas dunia ni tak lain tak bukan adalah usaha untuk diri kita sendiri persembahkan pada Tuhan nanti later on; bagaimana kita conduct semua takdir Allah tu sebaik mungkin

rest assured bukan bermakna goyang kaki dan rileks,
tapi rasakanlah tenang dengan tawakkal

apabila kita sudah mencurahkan usaha sebaik mungkin

No comments: