Thursday, July 7, 2011

sharing happiness

Assalamualaikum :)

Hehehehe. (angau kehepian overboard). Actually ak tak tahu kenape, tapi.....hari ni ak tak tidur time belajar biochem!!!! Alhamdulillah....akhirnya.^^

*ehe..p/s: ni post mengada2

Tambahan ilmu,

Ada tak yang pernah tertanya-tanya, kenapa bumi ini wujud? Kenapa Allah penat-penat buat bumi ni cantik-cantik, lepas tu Allah musnahkan camtu je masa kiamat nanti? ( Bukan setakat Bumi, malah alam semesta yang luasnya tak terjangkau, Wallahua'lam) *cop, sebenarnya tak penat pun Allah buat.

"Sungguh, Tuhanmu (adalah ) Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas 'Arasy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat. (Dia ciptakan) matahari, bulan dan bintang-bintang tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah! Segala penciptaan dan urusan menjadi hak-Nya, Mahasuci Allah, Tuhan seluruh Alam." (Al-A'raf :54)
Pelik kan. Allah buat alam ni dalam enam masa, lepas tu kenapa Dia nak hancurkan? Kenapa? Kalau korang kan, bayangkan, korang buat bende2 cantik, dah siap je, pastu korang campak tepi, pecahkan. Tak ke pelik tu?

Haha, nak tahu kenapa sebabnya?

Sebabnya, Allah memang menciptakan bumi untuk dimusnahkan.


Kerana bumi diciptakan untuk manusia.
Dan manusia akan mati.

Jika kiamat tiba, semua manusia akan mati, jadi kalau manusia dah tak ada, apa guna bumi lagi kan? Sebab tu Allah musnahkan alam ni sekali.

besar-besar ni, untuk kita sebenarnya.


Tapi, tak semua orang sedar fakta ni. Hakikatnya, mereka langsung tak menghargai alam yang Allah ciptakan spesel untuk kita. Betapa sweetnye Allah tu kan...ciptakan sesuatu bende yang hebat (alam) yang cantiknya boleh memukau, dan pasal alam ni je berbuku-buku buku telah ditulis. Dan sebenarnya, alam tu adalah khas untuk kita. Siapa kita ni sebenarnya? Kita bukan malikul alam, bukan raja apa sume kat sisi Allah, tapi hakikatnya kita ni hamba-Nya je......HAMBA, tapi tengoklah, macam2 Allah sediakan untuk makhluk bergelar hamba ni...

Tapi, apa yang hamba-hamba ni buat? Boleh pulak di antara hamba2 tu cuba nak buat kerosakan macam2 kat alam yang Tuan dy pinjamkan khas untuk dy. Tak patut.... Siap ada yang declare macam yang alam ni dy punye, dengan serang orang tu, serang orang ni.

Bersyukurlah sikit...kita ni HAMBA je..

Apa yang Allah nak sebagai imbal balik dari kita? Ada Allah mintak kita bayar sebab guna barang dy? Ha..ko bayar sejuta, ko pulak seringgit je sebab ko gune sikit...camtu? Takde.. Apa yang Dia mintak cuma ketakwaan kita kepada-Nya. Mentaati perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya.

marilah bermuhasabah


Dan Alhamdulillah, dalam ramai2 yang tak sedar tu...masih ada lagi yang sedar. Mereka ni tergolong dalam kalangan orang yang bijak di sisi Allah. Dan orang yang bijak bukanlah orang yang berIQ tinggi, straight A, 4 flat, pHD ape sume....Siapa orang yang bijak sebenarnya?

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang berakal;"

Jadinya??????????? Orang yang berakal menurut Al Quran ialah:

"(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi, (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah engkau menciptakan semua ini sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka"
(Ali Imran: 190-191)

Mereka ini dikenali sebagai ulul Albab. Oleh yang demikian, marilah kita bersama-sama berusaha menjadi sebahagian daripada golongan ini. Dunia ini diciptakan untuk kita, jadi kenapa kita perlu berkejar-kejar MELAMPAU untuknya? Sedangkan kebahagiaan di syurga itu yang pasti.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi." Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu? Dia berfirman,"Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".
(Al Baqarah :30)



Sekian ^^
[Doakan saya yang tengah exam ni. Demi bangsa dan agama..YOSH!]



5 comments:

KID said...

ko tulis sndri k ni??agk mngkagumkan ak..

haru_maki said...

^^ tu sume ayat al Quran kan. memang patut dikagumkan sebab yang buat
ayat tu ialah Yang Maha Bijaksana

LemoN~* said...

best!

husna assaedah said...

wah...doa ak utk ko x penah berubah... still sama dari dulu..may alway be blessed!!

haru_maki said...

ape una? nk jd plajar tbaik selangor? hehe..^^..insyaAllah..