Sunday, December 11, 2011

18 tahun!

Assalamualaikum :)

Ehe. Akhirnye kembali mengepost walaupun esok ade sekolah. Memang tak pandai susun masa betul ak ni..=,=". Utamakan yang aula, bertindak ikut keperluan, bukan ikut kehendak; tu antara frasa yang dipelajari masa hari ni time SC (smart circle a.k.a usrah). Jadi, jom latih diri untuk pandai memilih perkara yang lebih utama.

Errr..intro tak masuk tajuk kot. Okeh, nak dijadikan cerita, sudah berlalulah hari jadi ak yang ke-18 pada sabtu yang lalu. Alhamdulillah, masih lagi diberi nikmat usia untuk menghirup udara bumi dan peluang untuk mengislah diri ke arah yang lebih baik disamping bertaubat atas dosa-dosa yang dilakukan pada 18 tahun yang telah berlalu itu. Alhamdulillah3... ^___^

Pertama kali sambut birthday kat bumi asing. Taktau la macam mana nak cakap perasaan tu. Gembira? Ya, gembira sebab ramai kawan-kawan wish kat fb mahupun kelas [ pasal 3 hb tu hari sabtu, ade kuliah. ],,,dan juga sedikit sedih, sebab kawan-kawan dulu takde depan mata. [ Ayat bajet, padahal dulu memang birthday pun time cuti skolah, mane ade diorang kat depan mata pun ].. Lain la suasana dy. Kalau dulu, saat jam 12 malam tu tercongok tunggu depan handfon. Tunggu orang pertama nak wish. Tapi, kat sini pukul 6 petang hari sebelumnye pun ade orang dah wish, sebab jam malaysia cepat 6 jam. Tak cukup gempak!!! [ <---contoh orang tak bersyukur..hehe ]





Macam yang telah di-stated tadi, 3hb tu adalah waktu kuliah. Jadi, hari tu sangat la sibuk. Kebetulan, barangkali. Bangun pagi, buat la sikit coklat cip sebab kempunan punye pasal, [ orang len birthday nak kek, ak nak cokelat cipp.. Comel, kan? ]. Lepas tu ade kelas histologi sampai pukul 1, ade exam data show, then ade meeting sampai pukul 5 petang.  Malam pulak... err.. tak ingat. Syok sendiri depan laptop bace wish dari kawan-kawan kat fb. Time kasih semuaaa :) Teharu.

Yang tak boleh blah nye.. kat sini dan tahun inilah first-time-in-my-life sambut birthday bertemankan kek sampai EMPAT KALI..!!! Termasuklah yang pada hari ini (9hb) . Mungkin Allah memahami, Dia datangkan kawan-kawan untuk menemani hari yang cukup bermakna ni, walaupun tanpa femili kat sisi. Ingat lagi dulu2. Birthday ak kalau dulu-dulu, biasanya abah tak ingat. Hehe. Tapi selalu masukkan tarikh birthday dalam kalendar hanset abah senyap-senyap. Ibu pun sama. Lawak kan. Budak-budak yang empat tu (adik-adik) lagi la kompem tak ingat, kecuali dzahin (sebab dy jiwa sentimental sikit). Then, bila dah nak dekat petang sikit, barulah ibu perasan. Pastu abah bawak pergi makan kat luar ramai-ramai. [ Time tu kalau dapat makan kat luar memang seronok sangat3!!! Lagi-lagi KFC kan. Batak sungguh. Tapi sekarang boikot~ ]. Kek-kek memang tak sentuh, sebab kalau beli mesti tak habis. Demikian lah cerita sambut birthday bersama femili. Simple, tapi sangat-sangat lah SERONOK! (Teringat pulak..)

Then, first time sambut birthday kat sekolah ialah masa form 5 dulu. Yela, time tu tengah SPM kan. Mule-mule bajet cam nak buat macam-macam, sekali tu minggu yang kejadian tu, abah dengan ibu takde, diorang pergi Indonesia. Maka, takdela rezeki untuk kawan-kawan kat kelaparan kat hostel tu. Hanyelah menumpang kek jijah punye (yang mak dy buat ala-ala kek secret recipe sampai 3 bijik tu..). Cam hambar sikit la, tapi still thankful sebab berpeluang sambut birthday kat sekolah kan. (memang tiap tahun ala-ala hambar sikit pun..hak3) Tapi, who cares? Rilek jela. Takyah la nak batak sangat pasal hari jadi pun. *pemikiran pelik ak dulu-dulu, saje nak buat sedap hati*

Dan, tahun ni...

GEDEBUKKK..! dapat kau,, sekali empat bijik kek datang. Haha. Memangla, lucu. Sebab dulu-dulu takde makan kek sangat kan. Tahun ni dapat empat terus. Satu daripada ukhti-ukhti se-SC, satu daripada ahlul beit, satu daripada sisters seperjuangan (sedap lagi gune akhowat2 kan, tapi term 'sisters' lagi rapat ), dan satu lagi daripada ta'khi saya sendiri :)
Papehal, tunjuk gamba dulu..kehkeh.



mase makan kat steak out dengan kwn2 rumah

fillet with mushroom apentah...*lupe name*




kek 1: cheesecake terbaeekkk!!!

kek 2: ice cream cake manial. sgt3lah daebakkk!

dan hadiah2~:

jam burung kakak muda -didi+ct ice bagi

kad lawak takle blah -trio meg3

kasut rabbit drpd diorang jugak ^____^ sesuai ntk winter


kek pisang shamila bagi :)


buku comel kak nisa

ni pun sama. daily planner. *sgt perlu*

long john abou a'ala -dila bagi :)



Sangat-sangat terharu lah. Pasal, tak sangka ade gak orang ingat sampai nak bagi jugak kek tu walaupun dah seminggu birthday tu berlalu. Sob3.. Hadiah pun sama. Sangat banyak. Hmmm.. Cume, semua tu bukan ukuran sebuah sambutan hari jadi. Banyak bende baru yang ak belajar daripada 'peristiwa menyambut hari jadi di mesir ini'.

Kerana ia bukan sekadar sambutan suka-suka.

Malah, ia adalah satu peringatan sebenarnya. Tentang kita. Usia kita. Sama ada yang telah berlalu dan yang bakal berlalu. Adakah ia mendapat tempat di pandangan Allah? Atau sebenarnya, Allah tak pernah pandang pun usia-usia yang telah berlalu, dan mungkin juga Allah PERNAH MARAH dengan usia-usia yang telah berlalu itu disebabkan banyaknya dosa yang dilakukan. Nauzubillah minzalik.

Birthday bukannye satu kebanggaan. Bukan masanya untuk kita buat parti lebih-lebih. Bukan masanya untuk kita gelak-gelak sampai tak ingat dunia. Bukan masanya untuk kita habiskan dengan bende-bende keduniaan macam shopping, main game, ect. ect. , tapi ia adalah MASA UNTUK KITA MUHASABAH BALIK DIRI KITA, AMAL KITA, dan menyusun semula gerak langkah dan hadaf kita yang SEPATUTNYA dicapai untuk usia yang akan mendatang. Sebab usia kita, takde sape pun yang boleh jamin yang ianya panjang. Ade sape-sape berani jamin korang still akan hidup esok? Takyah esokla, seminit yang akan datang pun takde sape berani jamin. Jadi, apa resolusinye?

Penuhkan setiap langkah kita dengan perbuatan yang diredhai Allah, mane tau mungkin seminit baki yang kita spend kan selepas ni menjadi minit yang tinggi nilainya di sisi Allah? Masuknya kita ke dalam syurga bukan kerana amal kita semata-mata, tapi adalah kerana rahmat-Nya. Redha-Nya.

Okeh, tu jela cerita panjang lebar pasal birthday. Sebabnye, seyes, selama ni ak penuhkan birthday ak dengan pemikiran-pemikiran yang lalai. Ape? Umur 17 dah? Nak handphone? Nak jalan-jalan jauh? Nak amek lesen kete? NONSENSE. Pemikiran yang sia-sia. Tidak salah untuk pikir bende-bende tu sebab target atau angan-angan memanglah precursor utama dalam menggerakkan langkah, tapi memuhasabah diri LEBIH AULA menurut pandangan ak. Aturlah langkah menuju maradatillah, nescaya minit-minit yang berlalu tidak akan sia-sia.




Wallahu a'lam, sekadar luahan pendapat seorang insan yang mengharap redha Tuhannya.
Terima kasih kat kawan-kawan sebab begi hadiah yang sangat 'membuka mata hati'
Uhibbukunna lillah.

4 comments:

shakirah said...

lovely post bel, ntah nape tharu je bace, sebak pun ad, haha, thx

harumaki said...

knape? emmm,, same2 berdoa untuk kebaikan bersama, ok?

Fath~ said...

seriusly aku pon sebak.. hope to be thre~

Husna As Saedah :) said...

bes2..nak sebak2 jugak..