Sunday, April 1, 2012

jatuh, bangun. bangkit

Untuk si dia yang telah lama dikagumi kerana kekentalannya merawat jiwa pemuda pemudi Islam.




.....................................................................


Aku ingat lagi pesan abah sebelum datang ke sini, " Jadilah muslim yang doktor. " Diulangnya berkali-kali perkataan itu. Katanya lagi, " Doktor ni merupakan satu medan paling mudah nak menyebarkan dakwah Islam, sebab pesakit yang datang kepada doktor, tak macam ustaz, kena cari mad'u dengan bersusah payah".

Maka, seperti kayu yang disimbah minyak, makin membara api semangat dalam hati ni. Berkobar-kobar menjejak ke mesir dengan niat nak mengislah diri ke arah yang lebih baik. Demi ummah.

Tapi.

Tapi..

Tapi...

Selepas beberapa ketika. Selepas menyedari betapa banyak beban ditanggung oleh seorang yang bergelar muslim, lebih-lebih lagi dalam konteks seorang doktor yang belajar ilmu agama, menggeletar lutut dibuatnya. Rasa, rasa macam tak tertanggung dek badan, tak terfikir dek akal, tak tergerak dek anggota nak melaksanakannya. Banyak. banyak sangat masalah mengenai ummat di luar sana yang sangat sangatlah memerlukan kita untuk memperbaikinya semula.

Lepas tu, aku pun berfikir, siapalah aku? Nak bercakap, suaraku tak lantang, susunan ayat aku pun tak lah macam orang-orang lain yang jauh lagi hebat. Nak bertindak, alah, aku pun bukan lah baik sangat. Sifat kepimpinan pun sangat lah lemah. Selalu buat kerja tak segempak orang lain. Boleh ke aku buat? Lagi-lagi dengan tugas menjadi seorang doktor yang aku tahu, komitmen yang diperlukan adalah lebih, mungkin 2 kali ganda daripada orang lain.

Dalam masa-masa macam ni lah, dia akan datang menerpa minda.

Dia yang telah membuktikan, perjuangan agama tidak pernah membantutkan kerja dan tugasnya. Malah, ia makin mendorongnya untuk melakukan tugas itu dengan lebih baik. Rasanya 'superwoman' ini memang lah sangat-sangat OSEMM sebab benda yang aku rasa mustahil dan sukar, dia dapat buat dan dia telah buktikannya!

Nak sangat jadi macam dia. Muslimah yang doktor. Dan dia bakal ke sini minggu ini....!



Dialah dr. Harlina Halizah Hj Siraj. Doakan diri ini dapat menjadi bunga sekental dirinya..!

p/s: Kepada semua rakan-rakan sekitar Kaherah, dan seluruh Mesir, yang terbaca entry ni, jemput datang untuk dengar sharing beliau dalam S.T.E.P di Al-Azhar Conference Hall, 6 April 2012 ini. Jangan lepaskan peluang ni!

p/s 2: Hehe, bebudak msia takyah nak cebik muka kejelesan. huaaahaha ;P

1 comment:

kiwi_baek! said...

actnye ko mmg seorg yg hebat.. jgn meragui diri sendiri.. :)

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me