Friday, March 20, 2015

Of Raqaiq

Assalamualaikum

16112013
Tarikh masuk ke Raqaiq

17032015
Tarikh pindah ke Muntalaq

Setakat empat tahun hidup di Mesir ini, this is the fourth time saya pindah rumah. Bukan sebab gaduh dengan rumah lama, bukan sebab harga sewa naik apa semua, tapi sebab nak mencari dan meningkatkan diri (menjadi tinggi sampai ke langit lol). Alhamdulillah, thumma alhamdulillah, kerana telah dipermudah semua urusan oleh Allah, lebih lebih lagi dipermudahkan part hati untuk terus belajar dan menerima suasana baru acapkali bergerak.

So, post ini dibuat khas untuk reminiscing memories I've got throughout life in Raqaiq, from start till the end. Kak rai selalu kata saya ni jenis selalu lupa dan tak kisah dengan keadaan sekeliling, maka untuk menjadi seorang yang mampu menjaga hubungan jarak jauh/mengingat memori lama dengan baik adalah sukar bagi saya.

Jadi mari membumikan kisah-kisah dan perasaan yang mahal itu di dalam post ini.
Semoga Allah pelihara cinta yang bertandang antara kami di rumah yang sangat kami sayangi itu.

Raqaiq

--maksudnya pelembut hati. Rumah ini dah lama dah ada, sebelum saya pindah ke sana lagi. Namanya diberi atas sekuel buku Muntalaq, karya Muhammad Ahmad Ar-Rasyid, seorang tokoh fiqh dakwah Iraq yang sangat mahsyur dengan karya-karyanya yang menggegar jiwa. Kak Nisa pernah cakap, kenapa penulis tulis buku Raqaiq, ialah kerana buku Muntalaq ialah some sort of motivation untuk kita bergerak. Then sekuelnya Raqaiq mengajar kita untuk retract balik fitrah asal kenapa kita menjalani kehidupan dalam landasan DnT.

Supaya tidak ada istilah 'gila dakwah, hati kering.' Which phrase yang selalu menjadi sebutan akhawats tatkala dah lama dalam dnt dan buat macam-macam kerja dakwah. Usrah rasa tak basah lah, naqibah tak best lah, penat lah, ect ect. Even me once felt that, even seawal 2 tahun dalam dnt. BARU 2 tahun. Haih. Keje pun tidak, ada hati nak rasa penat. Masih banyak lagi perkara yang perlu diperlajari.

Balik kepada kisah asal, jadi, awal tahun ketiga di Mesir adalah antara moment-moment yang penuh konflik dalan diri saya. Ketika itu, ramai kawan-kawan yang balik ke Malaysia untuk meneruskan pelajaran di sana, akhawat ramai dah takde, DnT yang berterabur sikit sebab pengolahan semula sistem dan tanzim, dan...saya yang rasa nak pindah rumah xD. Out of nowhere. Sebab; macam takde sebab je nak pindah. Ansar has been a great place for its 6 members, rasa seronok sangat duduk situ. Sebab terkuat yang ada ialah nak pindah sebab melihat kekosongan beberapa RI yang ada umpama makanan yang tidak boleh ditolak tepi.

Indulging!

Lebih-lebih lagi bila muntalaq ada satu kosong, menyebabkan diri ini berimpian besar nak duduk di situ. Tetapi, takdir Tuhan lebih kuat, RI yang boleh offer saya masuk hanyalah raqaiq ketika itu. Menangis dengar.


Sambung kemudian

No comments: