Wednesday, October 18, 2017

Antara Faeces dan Flatus

Assalamualaikum
Amaran, post ni agak explicit (kot)

Hari ni i was amazed by satu statement dalam buku surgery chapter anal canal. Dalam tajuk kecil "physiology of continence" dan "mechanism of defecation", antara faktor yang menyebabkan kita mampu kawal bila kita nak memulakan proses nyahtinja (baca: defecation) itu adalah:

1. Anal sphincter
2. Puborectalis muscle and anorectal angle,
3. Neuromuscular reflexes
4. Folds of Houston
5. Sensation (!!!)

Huraian bawah sensation tu;

It was stated that, kat anal canal kita ni ada dua receptor yang tak-sangka-wujud dalam tempat sesimple anal canal penghujung GIT tu.

Yang pertama macam logiklah. Strech receptor. Ada dekat dua muscle penting yang kita boleh kata sebagai 'pintu' ke anal canal: levator ani dan external anal sphincter. Dekat rectum kita ada satu part tu dinamakan rectal ampulla. Kat sini lah checkpoint terakhir untuk para faeces berkumpul sebelum dikeluarkan melalui anus. 

So bila rectal ampulla penuh, depa akan tolak levator ani tadi, dan internal anal sphincter muscle tadi; ala-ala macam ketuk pintu lah, kata "Tok, kami nak keluar, tumpang lalu boleh?" Maka stretch receptor stimulated dan dua muscle ni jadi lah relax sikit.

Maka tertolak lah beberapa faeces dari rectum ke upper part of anal canal sebagai wakil kaumnya untuk berunding pula dengan receptor kedua: the sensitive epithelium dekat anal mucosa.

Kat sini, epithelium akan tanya, "Kau faeces ke flatus ke fluid? Ada visa tak nak keluar negara?" Ala-ala centu lah.

Lepas epithelium decide warga meja runding tu jenis kaum apa, pastu dia terus hantar signal ke 'orang atas' (baca: higher centre; aku rasa paracentral area kat frontal lobe). Kat sini orang atas tu akan decide, "Adakah ini masanya untuk kita lepaskan mereka keluar?" based on surrounding tuan badan pada masa tu. Kat toilet ke kat tengah ramai orang ke atau kat dalam semak takde sape sape. Kemudian, kalau orang atas luluskan, barulah pintu terakhir: extenal anal sphincter boleh relax dan melepaskan semua content tadi keluar. Kalau tak lulus: muscle tadi akan contract, dan semua content yang duduk kat meja runding tadi semua kena bawak naik balik.


Kita tak pernah perasan benda ni

Or at least anda ya, tapi saya tak pernah terfikir. Tentang macam mana kita boleh decide nak keluarkan angin dengan penuh yakinnya yang tak akan ada tahi yang ikut keluar? 

Tak sangkaa

Kat anal canal ada receptor yang tolong kita decide benda ni patut keluar ke tak

Dan sebab itu, kita boleh fokus kat benda lebih besar dalam dunia ni. Takdelah memanjang nak kena solve out tentang benda yang berlaku dalam badan sendiri. Kita cuma tinggal nak execute last process je: mencari tempat yang sesuai untuk membuang; dan even boleh sambung tahan kalau rasa kondisi time tu tak sesuai.

Banyak benda Tuhan dah tolong kita

Itulah, dalam banyak hal, banyak urusan hidup kita dah diselesaikan dengan mudahnya oleh sistem badan yang Allah ciptakan, yang berjalan dalam badan manusia sejak berzaman-zaman dahulu lagi, yang di mana sistem tu still lagi valid nak diguna pakai sampai zaman sekarang meskipun dunia dah banyak berubah.

Contohnya

Bila kita terkena pin prick yang unsterile
Kita tak payah nak susah-susah pikir nak order mana satu inflamatory mediators yang banyak sangat jenis tu untuk guna time tu, nak panggil cell apa datang yang khusus untuk infection yang menyerang, pastu nak edema tu besar mana, nak panggil systemic army ke tak, nak order lymphocyte or any WBC extra ke daripada bone marrow/lymph node, nak tutup vessel mana satu ye untuk prevent futher spread. Tau-tau je semua benda tu dah berlaku, kita just tinggal baring je. Ataupun mungkin kadang-kadang kita tak perasan pun yang sistem badan kita tengah berperang.

Haritu masa aku tengah study
Tetibe masa sengetkan kepala, terasa macam jaw (geraham) sakit sikit
Pastu saje lah nak palpate area tu, tetibe tangan terasa ada swelling belakang jaw. Dalam hati, "Lymph node ni..ada gigi sakit ke.." And then dua hari kemudian, swelling tu jadi mobile pulak (can be rolled) maksudnya kali ni bukan lymph node tapi submandibular salivary gland

Kemain lah mengecheck mulut kalau ada something wrong

Sebab tuan badan pun tak tahu apa yang terjadi dengan badan sendiri

Lepas dua hari, swelling tu subside tanpa perasan.

Thanks to that excellent immune system, i can enjoy studying tanpa perlu keluar duit, iron tudung, keluar rumah, turun lif, beli ubat ke jumpa doktor ke

Dan semua tu adalah rezeki Tuhan bagi kita. Semua cascade yang wujud, semua reflexes, semua receptors. Cukup perfect.

افلا تبصرون
Kenapa kamu tak lihat?

Of Daurah

Dan hari tu masa daurah usul kat acmm, ustaz cakap

"Universiti kami dipanggil universiti Iman, sebab matlamatnya nak lahirkan iman," bukan setakat tahu islam tapi beriman dengannya.

"Dalam kuliah kami belajar kitab Tauhid Zindani. Belajar untuk tengok balik semua ciptaan Tuhan dan kenal Tuhan ikut semua tu."

"Ana tak tahulah, patut antum doktor adalah orang yang paling beriman." Mungkin sebab belajar tentang creation Allah yang paling agung kot secara direct: manusia.

Dan memang pun
Dalam badan manusia seriously banyak sangat benda yang wonderful

Semoga sensor iman tu tak hilang sampai bila-bila

Bila baca buku awaiq, banyak gila abu ammar hentam daie yang suka culas dalam membaiki diri

Katanya kalau muslim tu refuse nak berubah (esp akhlaknya), belajarlah banyak mana pasal islam, dia akan mendapati dirinya tak kemana melainkan hanya berputar di point yang sama. Tiada arah tuju. Tak boleh nak terbang. Tak boleh nak capai puncak kesempurnaan.

Macam
Kau nak excel, tapi kau nak stay malas. Memang tak dapat lah.

Maka, marilah berusaha lagi

Dan tak sangka lepas 6 tahun belajar anatomi fisiologi
Allah pilih tahun 6 ni untuk aku belajar lagi pasal dia ikut benda basic gini (anatomi/fisio) 
Bukan ikut knowledge yang lagi tinggi

Dan seronoknya bila sedar kita hidup ni memang berenang dalam penjagaan Allah

Harapnya terus diilhamkan untuk terus mampu tadabbur. Bila-bila sahaja, di mana sahaja

Sekian :)


No comments: