Wednesday, October 4, 2017

The People We Love

Assalamualaikum

Aku ingat lagi ibu pernah pesan,

"Kita tak tahu apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Bersedia sahaja daripada sekarang."

Aku yang blur just swallow je kata-kata ini.

Kemudian, tahun seterusnya, aku dikhabarkan Tok Andak meninggal.. Tok Andak adalah abang kepada nenek. Sekarang ni semua adik beradik atas nenek semua dah takde. Tinggal nenek dengan mak (tok busu). Dan selepas selepas tu, makin banyak berita kematian aku terima, whether daripada family sendiri, atau kawan-kawan.

Dan aku bertanya sekali lagi pada ibu,

"Ibu tak sedih ke ramai orang yang ibu kenal dah ramai yang meninggal?"

Ibu cuma menjawab,

"Kematian tu lumrah hidup, ia pasti akan berlaku, cuma tak tahu bila.
Sebab tu, kita kena selalu buat yang terbaik dengan orang. Jangan selalu berdendam sangat. Layan orang dengan baik.
Sebab kita tak tahu mungkin ke kita akan jumpa lagi dia lepas ni."

atau,

Mungkin juga kita yang akan pergi dulu..



.....................

One of my usrahmate baru kehilangan ibunya semalam. Dan aku yang ada mixed feeling, antara rasa rileks redha ataupun sangat sedih, sebab kami usrahmates tahu betapa sayangnya dia dengan ibunya. Kerana dia adalah anak bongsu, the only one yang masih attached dengan ibunya sebab adik beradiknya yang lain dah besar. Dia yang selalu cerita pasal ibunya dalam qadayah-qadayahnya, selalu tunjuk gambar familynya, selalu plan nak jalan dengan ibunya, kini, ibu yang disayangi telah tiada dijemput Ilahi.

Dan aku yang membayangkan, macam mana lah saatnya bila aku diberitakan dengan perkara yang sama suatu hari nanti.

Semoga aku kuat. Bila tangan yang selama ini mengusap kepala kita,

Tangan yang sama kini telah tiada

(...)

Mari bersedia daripada awal.
Give your parents the best treatment that you could.

............................

Tahniah mak khairiah,

kerana telah melahirkan seorang khairiah

antara akhawat yang kami segani karakternya, semangat dan perjuangan dakwahnya..

...........................

Buat khairiah,

semoga terus kuat,

Allah ada pesanan buat kita

 وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمْوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ

And We shall surely test you with something of fear and hunger and a loss of wealth and lives and fruits, but give good tidings to the patient. Those who when disaster strikes them, say, “Indeed we belong to Allah and indeed to Him we will return." [Surah Al-Baqarah, verses 155-156]

kehilangan ibu yang dicintai, suatu mujahadah

wa bassyiri sobireen وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

No comments: