Thursday, October 5, 2017

Keserabutan anatomi tangan

Assalamualaikum

Meanwhile semua ahli rumah bertebaran di muka bumi mesir atas urusan masing-masing, aku tekun menyelak semula buku anatomi tahun 1 belajar balik pasal nerve supply and muscles of the arm forearm and hands yang aku rasa mashaAllah sumpah serabut. Kat sinilah petingnya ada cikgu sebagai pemudah cara. Tsk. Tapi kemalasan mencari orang plus kerajinan nak merungkai semula segalanya menjadi pilihan maka di sinilah saya pada malam ini.

Dalam macam ni teringat lah satu ayat dalam quran masa bedah tafsir AlQiyamah dulu:

Allah cakap selepas statekan yang manusia ni ada jiwa لوامه

ايحسب الإنسن الن نجمع عظامه
Apakah manusia mengira
Bahawa kami tidak akan mengumpulkan kembali tulang belulangnya?

بلى قدرين على ان نسوى بنانه
Bahkan
kami mampu menyusun kembali jari jemarinya dengan sempurna

........

Fine movement (teliti, berseni)
Memerlukan kepada dua aspek yang kompleks

Satu: cara fikir yang kompleks
Kedua: apparatus (alat) yang juga kompleks

Hasilnya kita membuahkan seni. Itulah dia pergerakan tangan dan jari. Walau tak sebesar kaki, tapi jari jari yang kecil inilah menyebabkan terletusnya perang dunia dan perdamaian antara dua negara. Disimbolikkan dengan tangan bagi arahan (jari telunjuk); dan tangan yang bersalaman.

Dalam medicine, anatomy la khususnya, kami belajar tulang-tulang jari dipanggil phalanges. Ada distal phalanges, middle, proximal; of index finger, thumb, small finger, ring finger;

Too much bone 
Sampai takde nama khusus.
Semuanya digroupkan dalam term yang sama —phalanges. 
Padahal tahu je mesti setiap phalanges tu lain-lain sikit lekuk dia sana sini.

Kalau dekat wrist pun ada banyak nama unik-unik. Scaphoid, lunate, ect.
Tapi kat finger tak. 

Despite of that,
Allah berani cakap kat manusia, satu statement garang, i think;

بلى قدرين على ان نسوى بنانه

"Yes aku boleh susun semua tulang tu dengan sempurna. Macam asal."

Fuh. Bukan jari kite je. Jari semua orang kat dalam dunia ni. Sejak zaman nabi adam sampailah kiamat.

Aku kan, bukan nak cakap apa.. tapi bila belajar nerve dengan susunan muscle je dah boleh tahan pening. Padahal tu semua knowledge functional. Boleh difahamkan dengan penerangan dan reasoning. Tapi, kalau hal anatomi..lekuk sana lekuk sini yang memerlukan daya penghafalan yang lebih tinggi..

I would say i will surrender first.

بل يريد الإنسن ليفجر امامه
Tapi
Manusia hendak juga melakukan maksiat
Terus menerus

..........

Menjadi medical student
Banyak buka mata aku tentang ciptaan Tuhan. Sampai aku boleh setuju dengan perasaan kewujudan Tuhan itu adalah fitrah asasi yang ada dalam diri manusia, walaupun dia tak pernah dapat basic rukun iman ke islam ke, duduk hutan ke duduk pulau ke. Asalkan dia pernah duduk sejenal ponder tentang penciptaan alam dan kehidupan ni, mesti feeling yang wujudnya kuasa besar yang menyusun atur semua ni akan datang dengan sendirinya.

And kalau dia deny; (kita panggil atheis di sini), tu sebab dia choose untuk deny. Choose untuk ignore.

Dan being a medical student yang belajar banyak input cenggini from both side,
Scientific facts
And al quran

Buat aku lebih sedih dengan diri sendiri,
Sebab aku banyak sangat buat dosa
Bukan sebab aku tak tahu
Most of the time aku memilih untuk jadi ignorant

Macam, "ah malas lah." Atau, "takpe sekali ni je."
Then aku conceal dengan kata-kata gula 
"Maaf akak, saya dah try.."
"Saya struggle ni, bukannya saya tak tahu.."
"Sorry saya perlu masa nak buang semua jahiliyyah ni.. yelah saya bukannya asal baik macam orang lain." (Pastu cerita lah panjang pasal kehidupan sebelum tarbiyah tu)

Aku lebih tahu
Yang semua itu tipu

I meant it's real to some extent
Maksud aku, aku tipu je aku struggle padahal benda ape je yang aku dah buat
Takde la sampai keluar peluh ke ikat diri ke; buang apa-apa ke, berkurung ke

Itu kot yang Allah cakap
بل يريد الإنسن ليفجر امامه

Orang macam tu wujud
Dan orang macam tu adalah aku contohnya
Seorang medical student yang juga orang yang dapat tafsir dalam liqa usari
Yang diberi peluang untuk meneliti satu persatu ayat alquran
Dan mentadabburnya terus bersama usrahmate yang lain

*Sigh*

.....


On the other side
Takjublah dengan Allah untuk susun semua ni dengan begitu cantik sekali. Sampaikan it takes me almost a day untuk figure out balik deformity di sebalik brachial plexus, axillary, radial, ulnar, median nerve injury ni. Ni tengah revision bukannya baru nak belajar. Itu pun takes one day.

Kalau dah master mesti lagi dahsyat
Undergrade saje dah kompleks gini

Ok. Sekian. 


No comments: