Assalamualaikum
Pasal ikhlas lagi
Hari ni tazkirah rumah kitorang berkisar ikhlas. Satu topik yang mashaAllah tak pernah nak habis buat sembang. Sebab apa? Sebab susah. Buat lah amal melangit macam mana pun, tapi kalau tak ada ikhlas tu, atau tak diusahakan ikhlas tu, semuanya jadi nothing. Macam debu gitu.
Sebab tu dalam buku "Sebening Mata Air" tulisan Amru Khalid tu, katanya, maksud ikhlas tu paling difahami bukan oleh orang yang baru bertatih nak belajar berikhlas, tapi untuk sang pengamal yang dah selalu buat kebaikan dan struggle nak ikhlas sepanjang hidupnya. So masa aku baca tu aku macam, nak perasan ke tak ke (luls) mungkin kita macam dah feel dah makna ikhlas tu, tapi nak dibandingkan aku yang marhaen (yang selalu terlupa nak ikhlaskan diri dalam kebanyakkan amal tu) dengan orang yang betul2 menjaga ikhlasnya, macam baby pulak bila baca intro buku tu. Yang perasan dah faham tapi sebenarnya tak layak lagi sebab bukan struggle mana pun.
Tapi best nak kupas sekali lagi hadis ni
Yang ada dalam tazkirah tadi
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – قَالَ « يَقُولُ اللَّهُ إِذَا أَرَادَ عَبْدِى أَنْ يَعْمَلَ سَيِّئَةً فَلاَ تَكْتُبُوهَا عَلَيْهِ حَتَّى يَعْمَلَهَا ، فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا بِمِثْلِهَا وَإِنْ تَرَكَهَا مِنْ أَجْلِى فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً وَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْمَلَ حَسَنَةً فَلَمْ يَعْمَلْهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً ، فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةٍ »
(HR. Bukhari no. 7062 dan Muslim no. 129).
Ok jom baca maksud dia satu satu baru feel sikit
يَقُولُ اللَّهُ
Allah Ta’ala berfirman
Ini hadis qudsi. Pesanan Allah directly melalui Rasulullah. Untuk sape? Untuk kita lah. So mehdengar baca baik-baik
إِذَا أَرَادَ عَبْدِى أَنْ يَعْمَلَ سَيِّئَةً فَلاَ تَكْتُبُوهَا عَلَيْهِ حَتَّى يَعْمَلَهَا
Jika hamba-Ku bertekad melakukan kejelekan, janganlah dicatat hingga ia melakukannya.
Maka nikmat manakah yang mahu engkau dustakan...
Allah kan Maha Adil, tapi Dia bagi kita diskaun pulak untuk tak dikira niat jahat kita sebagai dosa. Padahal niat jahat juga adalah perbuatan. Macam Me-nulis, ada juga "me-niat" "ber-niat". So kira kata kerja lah kan.
فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا بِمِثْلِهَا
Jika ia melakukan kejelekan tersebut, maka catatlah satu kejelekan yang semisal
Ok ni standard. Kalau dah buat dapatlah black list dalam buku amal. Ngeh. Teringat pulak tazkirah muraqabatullah masa bedah tafsir Al-Mujadalah dalam usrah. Perbicaraan-perbicaraan rahsia yang baik ataupun tidak, kalau kita berdua, Allahlah yang ketiga. Dia duk perati je kite ni buat baik ke buat jahat, kalau kata study leave taknak keluar rumah tu sebenarnya baca buku ke mengelamun (ops). Maka jangan perasanlah kalau buat jahat tu kite tengah keseorangan..
وَإِنْ تَرَكَهَا مِنْ أَجْلِى فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً
Jika ia meninggalkan kejelekan tersebut karena-Ku, maka catatlah satu kebaikan untuknya.
whoah. tapi tinggal sebab kerana Allah lah bukan sebab terlupa ke apa tau.
.
Ok ni part paling best
وَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْمَلَ حَسَنَةً فَلَمْ يَعْمَلْهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً
Jika ia bertekad melakukan satu kebaikan, maka catatlah untuknya satu kebaikan
Wa iza arada (kalau dia nak/berniat/mahu). Huuu.. jangan risaulah kalau selama ni ada je niat nak bagi jiran kuih ke lauk ke tapi tak terbuat.. semua tu dikira kebaikan. Dah la tadi dapat diskaun kalau niat jahat tak dikira dosa. Dapat pula imbuhan bonus, kalau berniat baik, dapat pahala.
Dan part ini yang paling terkesan untuk tazkirah tadi:
فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةٍ
Jika ia melakukan kebaikan tersebut, maka catatlah baginya sepuluh kebaikan yang semisal hingga 700 kali lipat.
And
When you do it
Markah yang Allah bagi bukan standard skema satu markah, dua markah je. Tapi ada range yang besar daripada 10 ---> 700
Tak ke jauh tu
Mungkin ada banyak reason. Tak tahu lah tafsiran para ahli hadis macam mana. Mungkin sahaja kerana bentuk amal tu ke jenis yang berantai (jariah) so pahala dia selalu bersambung membuah tak kira masa tak kira tempat sampailah dapat 700x
Tapi
Dalam buku tu Amru Khalid sebut pasal ikhlas
Yang membezakan antara satu amal dengan amal yang sama oleh seseorang yang lain adalah ikhlas
Katanya, "Boleh jadi orang yang baca buku ini pada hari ni beroleh sepuluh pahala, boleh jadi tujuh puluh, boleh jadi tujuh ratus."
Ikutlah, sekadar mana dia mencurahkan usaha yang terbaik untuk berniat cemerlang ketika mahu melakukan sesuatu amal itu.
Pastu kami main soal jawab. Sudah pasti yang ditanya itu adalah ustazah pilihan hari itu (sang pembentang)
"Macam mana kalau kita nak excel exam sebab parents? Sebab dakwah ke for example"
Si ustazah menjawab;
"Kita nak happykan parents benda tu pun termasuk dalam ibadah jugak"
Ustazah 2 menyampuk
"So far setakat ni kita yang faham, kita mula buat semua tu memang sebab Allah pun dari mulanya, cuma waktu buat tu lah ada kalanya kita lupa kan.."
Sebab time tu ustazah membaca hadis tentang seorang sahabat yang berjihad untuk Allah dan az-zikru (supaya diingat orang), yang aku rasa niat kedua ni aku selalu ada. Yelah, konon kalau berjaya nak jadi inspirasi untuk adik, untuk akhawat, untuk masyarakat (kemain). Untuk disebut-sebut. Guess what, Rasulullah kata time tu, jihad sahabat tu tak diterima..
Takotnye
Tapi tadi kami come up dengan konklusi. Sandaran sesebuah amal tu paling utama dan paling benar ialah kerana Allah tu sendiri. Dan yang lain tu kena buat hanya semata taksir niat, bukan sebab nak syirikkan(menduakan) Allah ke apa. "Kerana Allah" itu harus mendahului kerana yang lain-lain.
Dan sejauh mana kita meletakkan Allah-based nya amal tu yang menjadikan pahala kita berbeza-beza.
Ada orang buat 100% sebab Allah
Ada orang letak 80% je
Ada orang 20% je. Niat dia memang dari awal lillah, tapi kebesaran reason lain itu memenuhi ruang hatinya. ada orang buat amal tu semata-mata yang memenuhi bidang tugas dia ke, to-do-list dia ke..asal buat dah lah kan.
So rugilah dah buat tapi amal tu tak besar kat mata Tuhan.
Esp benda yang memang directly ibadah. Macam qiyam contohnya (among the hardest thing for me)
Ada kalanya buat sebab memang faham kena qiyam.. nak jumpa Allah
Ada kalanya buat sebab nak jadi macam mukmin dulu2. Hati mereka kuat sebab solat malam (macam diterangkan dalam surah Al-Muzzamil)
Ada kalanya bangun sebab gesaan nak penuhkan mutabaah amal diri
Ada kalanya bangun sebab nanti murabbi tanya. malu lah tak buat
Ada kalanya sebab taknak lah hancurkan biah solehah rumah. ada pulak duduk RI tapi bangun lepas subuh
Ada kalanya qiyam asal buat. Sampai tertidur dalam sujud pun takpe. Tahajjud gajah pun takpe
Tahajjud gajah= satu rakaat sebelum azan, rakaat kedua masa azan. luls.
Dan semua tu disandarkan kerana Allah
Cuma time tu berapa percent portion kerana-Allah dalam amal kita
Sebab tu kena selalu tasji3
Dan kena selalu tajdid niat
Chaiyok
...............
Panjang pulak tulis.
Jom baca balik buku :P
Pasal ikhlas lagi
Hari ni tazkirah rumah kitorang berkisar ikhlas. Satu topik yang mashaAllah tak pernah nak habis buat sembang. Sebab apa? Sebab susah. Buat lah amal melangit macam mana pun, tapi kalau tak ada ikhlas tu, atau tak diusahakan ikhlas tu, semuanya jadi nothing. Macam debu gitu.
Sebab tu dalam buku "Sebening Mata Air" tulisan Amru Khalid tu, katanya, maksud ikhlas tu paling difahami bukan oleh orang yang baru bertatih nak belajar berikhlas, tapi untuk sang pengamal yang dah selalu buat kebaikan dan struggle nak ikhlas sepanjang hidupnya. So masa aku baca tu aku macam, nak perasan ke tak ke (luls) mungkin kita macam dah feel dah makna ikhlas tu, tapi nak dibandingkan aku yang marhaen (yang selalu terlupa nak ikhlaskan diri dalam kebanyakkan amal tu) dengan orang yang betul2 menjaga ikhlasnya, macam baby pulak bila baca intro buku tu. Yang perasan dah faham tapi sebenarnya tak layak lagi sebab bukan struggle mana pun.
Tapi best nak kupas sekali lagi hadis ni
Yang ada dalam tazkirah tadi
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – قَالَ « يَقُولُ اللَّهُ إِذَا أَرَادَ عَبْدِى أَنْ يَعْمَلَ سَيِّئَةً فَلاَ تَكْتُبُوهَا عَلَيْهِ حَتَّى يَعْمَلَهَا ، فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا بِمِثْلِهَا وَإِنْ تَرَكَهَا مِنْ أَجْلِى فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً وَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْمَلَ حَسَنَةً فَلَمْ يَعْمَلْهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً ، فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةٍ »
(HR. Bukhari no. 7062 dan Muslim no. 129).
Ok jom baca maksud dia satu satu baru feel sikit
يَقُولُ اللَّهُ
Allah Ta’ala berfirman
Ini hadis qudsi. Pesanan Allah directly melalui Rasulullah. Untuk sape? Untuk kita lah. So meh
إِذَا أَرَادَ عَبْدِى أَنْ يَعْمَلَ سَيِّئَةً فَلاَ تَكْتُبُوهَا عَلَيْهِ حَتَّى يَعْمَلَهَا
Jika hamba-Ku bertekad melakukan kejelekan, janganlah dicatat hingga ia melakukannya.
Maka nikmat manakah yang mahu engkau dustakan...
Allah kan Maha Adil, tapi Dia bagi kita diskaun pulak untuk tak dikira niat jahat kita sebagai dosa. Padahal niat jahat juga adalah perbuatan. Macam Me-nulis, ada juga "me-niat" "ber-niat". So kira kata kerja lah kan.
فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا بِمِثْلِهَا
Jika ia melakukan kejelekan tersebut, maka catatlah satu kejelekan yang semisal
Ok ni standard. Kalau dah buat dapatlah black list dalam buku amal. Ngeh. Teringat pulak tazkirah muraqabatullah masa bedah tafsir Al-Mujadalah dalam usrah. Perbicaraan-perbicaraan rahsia yang baik ataupun tidak, kalau kita berdua, Allahlah yang ketiga. Dia duk perati je kite ni buat baik ke buat jahat, kalau kata study leave taknak keluar rumah tu sebenarnya baca buku ke mengelamun (ops). Maka jangan perasanlah kalau buat jahat tu kite tengah keseorangan..
وَإِنْ تَرَكَهَا مِنْ أَجْلِى فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً
Jika ia meninggalkan kejelekan tersebut karena-Ku, maka catatlah satu kebaikan untuknya.
whoah. tapi tinggal sebab kerana Allah lah bukan sebab terlupa ke apa tau.
.
Ok ni part paling best
وَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَعْمَلَ حَسَنَةً فَلَمْ يَعْمَلْهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً
Jika ia bertekad melakukan satu kebaikan, maka catatlah untuknya satu kebaikan
Wa iza arada (kalau dia nak/berniat/mahu). Huuu.. jangan risaulah kalau selama ni ada je niat nak bagi jiran kuih ke lauk ke tapi tak terbuat.. semua tu dikira kebaikan. Dah la tadi dapat diskaun kalau niat jahat tak dikira dosa. Dapat pula imbuhan bonus, kalau berniat baik, dapat pahala.
Dan part ini yang paling terkesan untuk tazkirah tadi:
فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةٍ
Jika ia melakukan kebaikan tersebut, maka catatlah baginya sepuluh kebaikan yang semisal hingga 700 kali lipat.
And
When you do it
Markah yang Allah bagi bukan standard skema satu markah, dua markah je. Tapi ada range yang besar daripada 10 ---> 700
Tak ke jauh tu
Mungkin ada banyak reason. Tak tahu lah tafsiran para ahli hadis macam mana. Mungkin sahaja kerana bentuk amal tu ke jenis yang berantai (jariah) so pahala dia selalu bersambung membuah tak kira masa tak kira tempat sampailah dapat 700x
Tapi
Dalam buku tu Amru Khalid sebut pasal ikhlas
Yang membezakan antara satu amal dengan amal yang sama oleh seseorang yang lain adalah ikhlas
Katanya, "Boleh jadi orang yang baca buku ini pada hari ni beroleh sepuluh pahala, boleh jadi tujuh puluh, boleh jadi tujuh ratus."
Ikutlah, sekadar mana dia mencurahkan usaha yang terbaik untuk berniat cemerlang ketika mahu melakukan sesuatu amal itu.
Pastu kami main soal jawab. Sudah pasti yang ditanya itu adalah ustazah pilihan hari itu (sang pembentang)
"Macam mana kalau kita nak excel exam sebab parents? Sebab dakwah ke for example"
Si ustazah menjawab;
"Kita nak happykan parents benda tu pun termasuk dalam ibadah jugak"
Ustazah 2 menyampuk
"So far setakat ni kita yang faham, kita mula buat semua tu memang sebab Allah pun dari mulanya, cuma waktu buat tu lah ada kalanya kita lupa kan.."
Sebab time tu ustazah membaca hadis tentang seorang sahabat yang berjihad untuk Allah dan az-zikru (supaya diingat orang), yang aku rasa niat kedua ni aku selalu ada. Yelah, konon kalau berjaya nak jadi inspirasi untuk adik, untuk akhawat, untuk masyarakat (kemain). Untuk disebut-sebut. Guess what, Rasulullah kata time tu, jihad sahabat tu tak diterima..
Takotnye
Tapi tadi kami come up dengan konklusi. Sandaran sesebuah amal tu paling utama dan paling benar ialah kerana Allah tu sendiri. Dan yang lain tu kena buat hanya semata taksir niat, bukan sebab nak syirikkan(menduakan) Allah ke apa. "Kerana Allah" itu harus mendahului kerana yang lain-lain.
Dan sejauh mana kita meletakkan Allah-based nya amal tu yang menjadikan pahala kita berbeza-beza.
Ada orang buat 100% sebab Allah
Ada orang letak 80% je
Ada orang 20% je. Niat dia memang dari awal lillah, tapi kebesaran reason lain itu memenuhi ruang hatinya. ada orang buat amal tu semata-mata yang memenuhi bidang tugas dia ke, to-do-list dia ke..asal buat dah lah kan.
So rugilah dah buat tapi amal tu tak besar kat mata Tuhan.
Esp benda yang memang directly ibadah. Macam qiyam contohnya (among the hardest thing for me)
Ada kalanya buat sebab memang faham kena qiyam.. nak jumpa Allah
Ada kalanya buat sebab nak jadi macam mukmin dulu2. Hati mereka kuat sebab solat malam (macam diterangkan dalam surah Al-Muzzamil)
Ada kalanya bangun sebab gesaan nak penuhkan mutabaah amal diri
Ada kalanya bangun sebab nanti murabbi tanya. malu lah tak buat
Ada kalanya sebab taknak lah hancurkan biah solehah rumah. ada pulak duduk RI tapi bangun lepas subuh
Ada kalanya qiyam asal buat. Sampai tertidur dalam sujud pun takpe. Tahajjud gajah pun takpe
Tahajjud gajah= satu rakaat sebelum azan, rakaat kedua masa azan. luls.
Dan semua tu disandarkan kerana Allah
Cuma time tu berapa percent portion kerana-Allah dalam amal kita
Sebab tu kena selalu tasji3
Dan kena selalu tajdid niat
Chaiyok
...............
Panjang pulak tulis.
Jom baca balik buku :P
No comments:
Post a Comment