Sunday, May 5, 2013

Of sepot sel &kenduri

Assalamualaikum :)



"Baitul Muslim itu terbina daripada empat perkara:

1) Al-quran dan as-sunnah
2) Perkara yang kecil jangan diperbesarkan
3) Perbincangan dalam keadaan yang hudu' (tenang)
4) Doa senjata mukmin"

:)


Senyum.
Tarik nafas.


Hati mana yang tak terkejut plus gembira mendengar kenalan yang selama ni kita duk kacau-kacau nak kahwin, kan? Lebih-lebih lagi mengenangkan dia seorang ukhti yang banyak main part dalam kehidupan kita yang sedang nak mengenal erti hidup ni. Yup, mabruk kepada kak nad dan zaujnya, barakallahu lakuma wa baraka alaikuma, semoga bahtera perkahwinan yang dilayari ni sentiasa dipayungi dengan redha Allah dan layarannya sentiasa dipayungi dengan mawaddah dan rahmah. Ameen.

Tapi kali ni bukan nak cerita pasal kak nad

Tapi nak cerita pasal betapa osemnye akhawat dan majlis kak nad; dan kak nad ofkos, she deserves for that kind of marriage.

Khamis lepas kak naqibah bagitahu yang kak nad nak kawen, dan jumaat depannya adalah majlis akad nikah dan walimah beliau. Kita pun macam, "oooo oklah. Ada majlis kenduri minggu depan. Save the date. Khamis tu ade exam histo." Tapi untuk sepanjang minggu sebelumnya, akak-akak sangat sibuk ke sana ke mari menguruskan sesuatu hal-yang-di-mana kantoi yang hal itu adalah persiapan walimah kak nad (mengintai wassap orang). Mesyuarat sana sini, dan asyir--sab3ah--sayyeda=macam dekat, ke sana sini hanya untuk walimah kak nad. Tak kisah la, budak medik ke, budak dirasat ke, cairo u ke, azhar ke, sume take part dalam perancangan walimah.

Satu point yang buat aku terharu.

Point kedua. Dipendekkan cerita, maka jumaat pun tiba. Pagi tu, beberapa akak kena handle daurah bersama adik-adik dan aku pula duduk di rumah membaca buku (=_=). Kitorang plan nak pergi ke asyir pada pukul 3 sebab majlis kenduri akan start pukul 3.30 petang, after asar. Kak Ada yang masa tu BARU JE balik dari daurah terus direct pergi ke asyir, untuk escort adik-adik comel (= ak, kak husna ngn tiqah :P)

Terharu jugak.

Point ketiga: Walimah diorang sendiri, dan yep, semestinya akhawat. Akhawat sangat cool. Sampai-sampai ke kat rumah limas tu, suasana dalam rumah tu sangat-sangat lah dipenuhi dengan aura bahagia, umpama menyambut satu keraian yang amat dinantikan oleh semua orang. Budak-budak berlari ke sana ke mari, semua orang bergelak ketawa senyum melihat pengantin, dan macam..macam...macam, kenduri kat malaysia lah. Cuma kali ni tukar, femili jadi kawan. Dan lagi best, ada siaran langsung akad nikah melalui ustream untuk tontonan keluarga dan kenalan kat malaysia.

cinnamon roll yg comel

Makanan pula, banyak. Paling mengharukan (aku yang jadi tetamu pun terharu) nasi dan lauk pauk memang ditempah secara katering, tetapi kuih muih sume potluck. Masing-masing bawak kuih muih untuk disajikan kepada tetamu. Ada puding jagung, donut, kek, agar-agar, cinnamon roll (!) Terlampau banyak, sampai masa nak balik tu, masih ada kuih dalam bekas yang belum dibuka lagi. Comelnya akhawat! 

Tak lupa juga, kepada ucapan-ucapan akhawat, yang semuanya sangat bersemangat.

Dan doa yang dibacakan.

Seolah-olah itu bukan majlis untuk kak nad semata-mata, tetapi juga untuk kitorang.

"Yakinilah, yakin janji Allah yang diberikan kepada dua orang yang bersatu semata-mata kerana keredhaan-Nya, Dia akan hiasi kehidupan itu dengan sakinah dan rahmah" -quoted.


Selamat naik tangga :)

Of sepot sel

Sukacita dimaklumkan bahawa harapan dan azam saya tahun ini untuk duduk di depan sekali semasa exam practical histo tidak berjaya, malah end up duduk di tempat yang sama seperti tahun lepas: in which belakang sekali.

Imma pretty tough, isn't me?
Haha english macam ape.

Tapi nasib baik doktor baik hati bacakan soalan dalam english walaupun kami amek exam bersama budak arab. Yang bestnya tahun ni, aku berani untuk cakap kat doktor yang aku tak nampak dan slide tu blur. (Tapi end up duduk belakang gak. Haih.)

Anyway, exam histo berjalan lancar. Lepas ni anatomi pulak.


Sekian.


No comments: